Tilintarkastajaa
edellytetään tilintarkastuslain mukaan laatimaan tilinpäätösmerkintä,
tilintarkastuskertomus, sekä tilintarkastuspöytäkirja. Näistä kolmesta, tilinpäätösmerkintä
ja tilintarkastuskertomus on annettava kultakin tilikaudelta, tilintarkastajan
suoritettua tarkastuksensa. Tilintarkastuspöytäkirja annetaan yhteisön
hallitsevalle elimelle tarvittaessa. Se voidaan jakaa yhteisölle myös
tilikauden aikana, mutta yleisesti tilinpäätöksen tarkastuksen yhteydessä.
Näiden tilintarkastuslain velvoittamien raporttien lisäksi, tilintarkastaja voi
luoda vapaamuotoisia ohjeita ja muistioita tilinpäätöksen laatijoille, tai
lisäksi ohjeistaa heitä suullisesti.
Tilinpäätösmerkintä
on yksinkertaisuudessaan merkintä yhteisön tilinpäätöksessä, joka vahvistaa sen,
että tarkastus on tehty. Merkinnässä viitataan myös tilintarkastuskertomukseen,
jossa kerrotaan tarkastuksen tuloksista. Merkinnän tarkoituksena on myös ilmoittaa
ja yksilöidä tilinpäätös ja toimintakertomus, joka on ollut tarkastuksen kohteena.
Tilintarkastuskertomus
laaditaan kultakin tilikaudelta ja toimitetaan yhteisön hallitukselle tai
johdolle, viimeistään kaksi viikkoa ennen kokousta, jossa kyseisen tarkastuksen
kohteena ollutta tilinpäätöstä esitetään vahvistettavaksi. Itse
tilintarkastuskertomus on julkinen asiakirja ja se liitetään rekisteröitäväksi
ilmoitettavaan tilinpäätökseen.
Tilintarkastuskertomuksen
täytyy sisältää seuraavat asiat: siinä on yksilöitävä mikä tilinpäätös on
tarkistettu, mitä tilinpäätössäännöstöä sen laatimisessa on käytetty(FAS vai
IFRS), tilintarkastajan lausunto siitä antavatko tilinpäätös ja
toimintakertomus riittävän kuvan yhteisön toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta
asemasta, samalla havainnoiden ovatko nämä asiat ilmoitettu oikein hallitsevan
säännöstön mukaan, sekä lausunto siitä, ovatko tilinpäätös ja toimintakertomus tiedoiltaan
ristiriidattomia.
Tilinpäätöstietojen
riittävyydestä ja oikeellisuudesta määrätään kirjanpitolainsäädännössä. Jos
tarkastettavassa tilinpäätöksestä puuttuu oleellista tietoa, silloin kyseinen
tilinpäätös ei anna tarpeeksi riittävää tai oikeellista kuvaa. Tilinpäätöksessä
ei siltikään pidä esittää liikaa turhia yksityiskohtia, koska ne voivat viedä
huomion merkittävimmistä asioista, joihin tarkastajan täytyisi kiinnittää
huomiota.
Tilintarkastajan
antaessa lausuntoa, on vaihtoehtoja kolme. Joko vakiomuotoinen, ehdollinen, tai
kielteinen lausunto. Tilintarkastaja voi myös jättää antamatta lausunnon, jos
tilintarkastuksen laajuutta koskeva rajoitus on niin olennainen, että
tarkastaja ei ole pystynyt keräämään tarpeeksi evidenssiä, voidakseen antaa
lausunnon.
Vakiomuotoinen lausunto voidaan antaa, jos tilinpäätös
on laadittu säännösten mukaan, eikä ole tarvetta esittää lisätietoja tai
huomautuksia. Ehdollinen lausunto voidaan antaa, jos tilinpäätöksessä esiintyy
joitain seikkoja/virheitä, jotka estävät vakiomuotoisen lausunnon antamisen,
mutta nämä seikat/virheet, eivät ole niin merkittäviä tai laajoja, että
tarkastaja joutuisi antamaan kieltävän lausunnon tai jättää antamatta koko lausunnon.
Tilintarkastajan antaessa kielteisen lausunnon, on tilinpäätöksen sisällettävä
olennaisia ja laajalle ulottuvia virheitä, jolloin ehdollinen lausunto ei
riittäisi kuvaamaan tilinpäätöksen harhaanjohtavuutta ja puutteellisuutta.
Tilintarkastuskertomuksessa
täytyy myös esittää huomautus, jos jokin yhteisön hallitseva elin on
syyllistynyt tekoon tai laiminlyöntiin, josta voi mahdollisesti seurata
vahingonkorvausvelvollisuus yhteisöä kohtaan. Kertomuksessa voidaan myös antaa
lisätieto, jolla voidaan haluta selventää tilinpäätökseen vaikuttavaa asiaa,
joka löytyy taseesta tai tuloslaskelmasta. Esimerkkinä voidaan kuvata
tilannetta, jossa tilintarkastaja haluaa havainnollistaa sitä, että yhteisön
toiminnan jatkamiseen liittyy epävarmuutta, tarkasteltujen tietojen pohjalta.
Tilintarkastuspöytäkirjassa
tilintarkastaja voi esittää sellaisia seikkoja ja huomioita yhteisössä
vastuuvelvolliselle, joita ei erikseen ole käsitelty tilintarkastuskertomuksessa.
Sen tarkoituksena on informoida kyseistä vastuuvelvollista toimielintä
luottamuksellisella tavalla. Tilintarkastuspöytäkirja ei ole myöskään julkinen
asiakirja kuin tilintarkastuskertomus on, eikä sitä julkaista kertomuksen mukana.
Se voi sisältää huomautuksia tilinpäätöksessä havaituista puutteista tai
virheistä, jotka eivät ole olleet merkittäviä tai ne voidaan vielä korjata,
eikä niistä silloin tarvitsisi raportoida kertomuksessa. Tilintarkastuspöytäkirjassa
selitetään myös laajemmin auki kertomuksessa ilmenneitä huomautuksia tai
mukautettuja lausuntoja.
Tilintarkastusmuistio
on tilintarkastajan laatima vapaamuotoinen tarkastusmuistio tilikauden aikana
tehdystä tarkastuksesta, joka laaditaan joko tarkastuskerroittain tai
kohteittain. Tilintarkastaja saa laatia muistiosta varsin vapaamuotoisen, koska
tarkastusmuistiota koskevia säännöksiä ei ole tilintarkastuslaissa. Tilintarkastajan
täytyy käyttääkin tätä muistiota vain harkiten.
Tomperi, S.: Tilintarkastus - normeista käytäntöön, Edita. 2018. s. 155-167
Tomperi, S.: Tilintarkastus - normeista käytäntöön, Edita. 2018. s. 155-167
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti